Tugas-tugas Isteri Diplomat

Assalamualaikum

Dear readers tersayang...

Rasanya dah lama Chek tak update blog kesayangan Chek nie disebabkan kesibukkan diri Chek ini....hehehehehe.Buat pengetahuan semua,sekarang nie di Tehran(Iran) sudah memasuki musim luruh...cuaca pada musim ini boleh dikatakan agak sejuk juga la bagi sesiapa yang tak pernah merantau keluar negara lebih-lebih lagi ke negara 4 musim.

Chek boleh dikatakan agak bertuah kerana dapat mengembara@merantau disebabkan my DH bekerja dengan Kementerian Luar Negeri(Diplomat).Oleh kerana ini adalah pengalaman pertama Chek,maka Chek rasa eloklah kiranya Chek berkongsi serba-sedikit tugas-tugas seorang isteri diplomat sebagai panduan untuk diri Chek sendiri dan juga sebagai panduan umum kepada bakal-bakal isteri diplomat yang lain.

 Antara tugas-tugas isteri diplomat merangkumi aspek interaksi sosial sepanjang kami berada disini.Kami digalakkan menyertai segala aktiviti sosial untuk mengeratkan hubungan diantara negara-negara yang mempunyai misi disini, antaranya ASEAN Ladies Circles(ALC),Diplomatic Ladies Group(DLG) dan International Ladies Group(ILG)

Oleh kerana diplomat Malaysia di Tehran(Iran) ini tidak seramai diplomat-diplomat di tempat lain,maka sudah semestinya Chek digalakkan untuk bergiat aktif dalam persatuan-persatuan yang terdapat disini.

So,mungkin ramai readers Chek ingin tahu apakah diantara aktiviti yang dijalankan kan??..Secara ringkasnya,

ALC(ASEAN LADIES CIRCLE)- Persatuan ini membabitkan penglibatan para isteri diplomat/expatriate dibawah nama ASEAN. Jadi,mana-mana negara ASEAN yang mempunyai misi di sesuatu negara digalakkan menyertai ALC kerana disamping dapat bersosial,mereka juga boleh bertukar-tukar maklumat mengenai negara masing-masing,berkongsi idea,kemahiran,budaya dan pengalaman.

DLG(Diplomatic Ladies Group)- sesuai dengan namanya,fungsi DLG selain dari mengeratkan hubungan diplomatik diantara negara-negara terbabit di sesuatu misi,ia juga berfungsi untuk menaikkan nama negara masing-masing dengan menjalankan aktiviti-aktiviti sosial seperti dan Jualan amal,melawat tempat-tempat menarik,berkongsi ilmu,membantu orang kurang upaya,susah dan sebagainya.Kumpulan ini juga digalakkan bersosial bukan sahaja dengan golongan diplomat,tetapi juga dengan masyarakat setempat.

ILG(International Ladies Group)-kumpulan ini lebih kepada kumpulan terbuka.Semua kewargenegaraan boleh menyertai kumpulan ini.Tujuannya untuk mengeratkan hubungan antara ahli dan saling bertukar ilmu,kemahiran dan bersosial sesama sendiri.

Oklah...bercerita tanpa gambar mungkin kurang menarik...so enjoy dulu beberapa gambar yang bakal Chek sajikan sebentar lagi...






Gambar-gambar diatas adalah semasa lawatan yang dijalankan oleh DLG ke kilang Pembuatan Roti Sahar(Sahar Bread factory). Di sini,kami diterangkan dengan proses pembuatan roti & pastries yang menggunakan kaedah moden(menggunakan mesin yang diimport dari German).Pada akhir lawatan kami dijamu dengan roti pastries yang terkenal dikalangan penggemar roti Sahar iaitu Gatta.Iaitu sejenis pai berinti(kekacang seperti walnut,almond dan sebagainya).

 Sekian dulu ringkasan tugas-tugas isteri diplomat untuk kali ni,sehingga bertemu lagi di masa akan datang dengan lebih banyak gambar-gambar menarik.












Comments

  1. giler best jd isteri diplomat...hehehehehe...ada rezeki leh lepak umah ko...hehehehe

    ReplyDelete
  2. @Alin Marlini...hehehehehe...best mmg best.Mai la...:).

    ReplyDelete

Post a Comment