Tips blogging # 3 :Penulisan- Kuantiti @ Kualiti?

As Salam,

Bertemu kembali dalam segmen tips blooging.Kali ni Chek ingin membincangkan tentang subjek dari segi penulisan di blog. Selalunya penulisan macam mana yang pembaca senang tertarik yer??.Adakah kerana gaya penulis yang menulis secara santai,tetapi penuh dengan informasi @ penulis yang kerap mengemaskini blog dalam jangkamasa pendek(lebih daripada 3 post dalam sehari)??.Yang mana satu pilihan pembaca??.Jawapannya ada pada pembaca itu sendiri.

Pada pendapat Chek la,kekerapan mengemaskini blog bukanlah penentu sesebuah blog itu berjaya menaikkan ranking pembaca sesebuah blog itu,tetapi ianya bergantung atas kualiti penulisan yang dapat memberi impak yang berkesan terhadap pembaca.

Lain lah kalau penulisan blog @ Niche blog tersebut menjurus kepada dunia hiburan semata-mata,tentulah penulis blog hiburan berlumba-lumba mengemaskini blog masing-masing kerana ingin menjadi orang pertama yang menyampaikan maklumat sensasi dan terkini mengenai artis-artis kesayangan mereka.

Memang tidak dinafikan bahawa cerita-cerita mengenai artis samaada dalam negara atau luar negara sememangnya menjadi trending blog yang paling top selaris "Air Kathira semasa bulan Ramadhan",namun sebagai seorang blogger kita juga harus menghormati privasi dan menjaga etika sebagai seorang penulis.

Jadi,rumusannya:


  1. Kualiti sesebuah penulisan adalah lebih baik daripada kuantiti penulisan.
  2. Tulisan yang berkualiti memerlukan penulis membuat "homework" dulu sebelum menulis sesuatu topik yang ingin dibincangkan.Percayalah...ianya mengambil masa...bukan berlaku dalam sekelip mata.
  3. Kualiti dan kuantiti penulisan perlu bergerak seiring untuk mengimbangi perjalanan sesebuah blog tersebut.
  4. Etika menulis termasuk dalam kategori menulis secara berkualiti.

Hurm...rasanya cukup dulu kupasan mengenai subjek penulisan untuk kali ini.Sehingga bertemu kembali di masa akan post akan datang.

Terima Kasih kerana sudi baca,fikir dan tafsir.

Semoga apa yang Chek kongsikan dapat memberi menafaat pada semua.


Comments

Post a Comment