Tips Blogging # 1: Kenal pasti jenis blog anda.

As Salam,

Dalam dunia blog, kita akan jumpa berbagai niche @ genre ( jenis blog) , ada blog yang menjurus kearah gosip-gosip panas artis, blog yang berbentuk ilmiah, blog masakan, blog travelog, blog peribadi, blog campuran, blog minat,blog fesyen dan kecantikan, blog bagi kumpulan-kumpulan tertentu seperti B2B(bride to be),M2B(mom to be) dan sebagainya.Selari dengan perkembangan semasa dan minat,niche blogging juga akan bertambah dan berkembang sebagai salah satu medium utama komunikasi dan pengiklanan.

Ramai diantara bloggers newbie mungkin kurang menyedari hakikat ini. Kebanyakkan newbie selalunya tercari-cari identiti bagi blog mereka,menyebabkan mereka sering kekeringan idea untuk mengemaskini blog mereka.

So, untuk mengatasi masalah ini,Chek cadangkan agar para newbie diluar sana agar,

  1. Menyemak balik tujuan anda menulis blog.(Adakah kerana mengikut trend semata-mata,minat @ anda ada ilmu/info/idea yang ingin anda kongsikan)
  2. Kenal pasti niche blog anda.(Hiburan,fesyen,hobi,travelog,peribadi, atau blog campuran 2 atau lebih niche tersebut).
  3. Tulis blog berdasarkan niche blog anda.(Sekiranya anda mempunyai lebih daripada 1 niche dalam blog anda,tulislah mengikut apa yang terlintas dihati)

 Hurm, Chek rasa cukuplah dulu 3 panduan diatas sebagai permulaan.* Akan diupdate dari masa ke semasa.





Comments

  1. Panduan yang berguna untuk yang baru menceburi dunia blog.

    www.anastasyea.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq Anastasyea...

      Kena banyak menuntut lagi dr otai2.hehehe

      Delete

Post a Comment