Pentingnya berkemahiran...

As Salam,

Hurm.....semenjak dua menjak jadi suri rumah sepenuh masanya nie,Chek selalu terfikir alangkah eloknya kalau Chek nie ada banyak kemahiran yang lebih bersifat feminine contohnya seperti kemahiran memasak,membuat kek,menjahit ker @ yang sekutu dan sewaktunya. Chek nie kalo setakat memasak yang simple2 seperti Kari ke,asam pedas ker,ikan bersambal ker,nasi tomato ker kira expert la gak...sambil pejam mata jer....huhuhu...statement masuk bakul angkat sendiri.

Hakikatnya duduk di perantauan nie memerlukan banyak kemahiran sebegini sebab kat sini xdernye kedai-kedai yang menjual baju tradisi seperti baju kurung,baju melayu atau kedai-kedai makanan yang menyediakan masakan melayu asli.....

contohnya kemahiran menjahit sangatlah diperlukan ketika di sini.Lagipun sekiranya kita ada kemahiran-kemahiran seperti yang disebutkan diatas,tentunya lebih menjimatkan dan lebih selesa kerana kita boleh pilih design,corak dan warna selesa dengan kehendak dan keperluan diri sendiri.Untungnya orang-orang yang mempunyai kemahiran menjahit,kerana selain boleh menjahit mereka juga boleh menjana pendapatan sampingan.Terasa rugi pula sebab selepas SPM dulu takmo amik kelas memasak dan menjahit.Huhuhuhu....

So,sesiapa yang mempunyai kemahiran diatas,silalah beri tepukan gemuruh buat diri sendiri...kerana tanpa kemahiran,kita  sememangnya agak sukar untuk mencapai kemajuan. Ye la, kan makanan dan pakaian tu tergolong dalam kategori keperluan asas manusia.Cer kalo semua harga barang naik sebab harga minyak naik...dan naik...dan naik....sudah tentunya harga barang-barang lain turut naik..so disinilah baru terasa berapa berharganya kemahiran.

 So, agak2 korang ler....kemahiran apa lagi yang penting dalam kehidupan selain kemahiran di atas.Cer kongsi dengan Chek.








Comments

  1. Salam Nahda....jauhnya ko diperantauan..seronokah disana?

    Lama2 nanti mesti ko terror masak. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alin,
      Hehehehe...Alhamdulillah seronok gak,suasana baru,pengalaman baru..tq for the support.

      Delete

Post a Comment