Blogger,Blogwalking,Networking & Trafik

Salam semua....

Mungkin ramai blogger yang diluar sana kurang mengetahui apakah kepentingan Blogger,Blogwalking, Networking  dan kepentingannya pada blogger dan apa pula kaitannya dengan trafik?...Chek nak tanya, berapa ramai blogger yang diluar sana tau apakah kaitan antara networking & Blogging ???....cher habaq kat Chek...*pst...pst...sapa tau sila angkat keyboard yer....

Daripada kajian rawak yang Chek lakukan, kebayakkan blogger2 otai (seperti Redmummy,Yuyu Zulaikha, Ben, Cik Epal-sekadar menyebut beberapa nama... & ramai lagi blogger otai ) yang mempunyai ratusan mahupun riban  ribuan follower bermula daripada 0. Iaitu daripada tiada follower kepada beribu2 follower.

Jom kome semua kaji trend ni:



Mereka semua bermula dari 0( iaitu tanpa followers). Bagaimana mereka berkembang???.Chek yakin 100% tentu ramai yang berminat untuk tahu kan....kan???.


Carta Aliran Blogger





 Ok,daripada carta diatas....kita dapati, boleh dikatakan semua blogger2 otai memulakan langkah terlebih dahulu untuk membina rangkaian/networking(dengan menggunakan konsep do follow). Meke semua percaya, dengan membina rangkaian, ia secara tidak langsung akan menaikkan jumlah trafik ke blog mereka.TETAPI...haruslah diingatkan,untuk mengekalkan trafik bukanlah sesuatu yang MUDAH,maka mereka perlulah memastikan bahawa setiap post mereka adalah asli dan mempunyai "MARKET VALUE" iaitu mempunyai nilai yang tinggi untuk menarik minat para pengunjung blog mereka....,mereka nie boleh di ibaratkan seperti SALESMAN yang cuba menjual produk masing-masing, dan mereka perlu bersaing secara sihat dan kreatif untuk mengekalkan jumlah trafik mereka.

Ok, moh kita kaji pula apa kaitan blogwalking dan trafik???

  1. Melalui blogwalking,mereka secara tidak langsung membina networking.
  2. Apabila networking berkembang, maka jumlah trafik ke blog mereka juga akan berkembang.
Kesimpulannya: Blogwalking bukan sahaja dapat membina rangkaian,malah ia juga penting untuk menaikkan jumlah trafik ke laman blog anda.....

Sekian,disini Chek ingin mengucapkan Happy Berblogwalking.... ;)

Comments

  1. Good tips! Sememangnya kita kene rajin ber'blogwalking' :)

    ReplyDelete
  2. Blogwalking memang salah satu daripada tips untuk membina rangkaian network. :D

    anastasyea's latest post .. Juara Akademi Fantasia 9 | Hazama !

    ReplyDelete
  3. ya.. quite true.. must have good content as well to move further :)

    ReplyDelete
  4. Tq semua yang sudi singgah dan tinggalkan jejak disini.Tq juga untuk semua komen2 membina.Semoga jalinan ni terus berpanjangan.

    ReplyDelete

Post a Comment